måndag 14 maj 2012

Satanistkyrkans syn på satanism 297

Fattiga är pessimister, rika är glada. Ju rikare du är, desto bättre mår du, och den eländiga gruppen består; ond spiral. Kanske för att man som depressiv förlorar allt: vräks, blir sjukskriven osv. I vilket fall räknar Satanistkyrkan med att man ”kan köpa lycka för pengar” och att de rika är syndare, de fattiga helgon, för de rika kan köpa sjukvård till de fattiga, men gör så ej. Är vi själva ej fattiga från födseln så blir vi som munk genast det, för att så leva. Ty det är att leva närmast Gud: att kunna känna smärta är att stå nära Gud för det – plåga – är en gudomlig känsla; känslan av allvar, av seriositet. Man kan inte säga till de alltför sjuka: gör ett val mellan att ta dig i kragen eller gräva ner dig, men man kan säga det till de ej alltför sjuka. Som munk lär vi oss detta om val, balansgång: vi kallar det meditation, tankedisciplin, välj bort ångesten, dvs lär dig hur bota de fattiga när du lär dig bota dig själv, testa och experimentera på dig själv inom allehanda elände – för att sen kunna hjälpa andra. Oöverbyggeliga problem? Definiera och dissekera ditt problem, dela upp det i punktlistor: hur många mindre problem, symtom och konsekvenser består det oöverbyggliga problemet av? Och lös det bit för bit. En annan sak som kan bota ditt mående är religion. Religion är en terapiform det också; att tro på Gud och skyddsänglar får en att må bättre psykiatriskt och inom praktiska problem, tron på hjälp från ovan – liksom straff från ovan, som man tar ansvar för, att Djävulen plågar en. Jag (nunna) är ett levande bevis för att man mår bättre när man finner religionen, jag botades från 10-årigt lång enorm depression, när jag fann satanismen och kristendomen, när Satan började prata med mig och jag med honom. Satan berättade att jag skulle ta mig igenom plågor, för att han gillar att tortera folk, för att lära dem hans synsätt: det var alltså en slags religiös tortyr jag som mänska skulle gå igenom; upphöjt problem, lisa efter lösning. Och vi fortsätter ge och ta, straff och få. Rättvisa efter tortyr, och Satan kräver att jag ständigt tänker på honom. Han förklarade att det är inte farligt att ta sig igenom det här; var ej orolig; jag är med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar